Toegang Groeven

Naamgeving

Wij hebben onze naam te danken aan een van de pioniers van het onderzoek naar de mergelgroeven.

De heer Ir. D.C. van Schaïk

de20heer20ir20dc20van20schaik
Op 4 oktober 2002 was de 30ste sterfdag van de heer Ir. D.C. van Schaïk, de naamgever van onze stichting.
De heer van Schaïk was als elektrotechnisch ingenieur bij de Kalkmergelmaatschappij Sint Pietersberg, de voorloper van de ENCI, werkzaam en had rond 1925 als opdracht een manier te vinden om de mergel van de groeve aan de kant van de Jeker over te brengen naar de Maaskant van de Sint Pietersberg.

In eerste instantie was het de bedoeling dit via een kabelbaan over de Sint Pietersberg te realiseren, daarom was hij ook als elektrotechnicus aangetrokken. Deze kabelbaan was echter snel van de baan omdat men in die tijd nog plannen had een vliegveld boven op de Sint Pietersberg aan te leggen.

Zijn inventiviteit bracht hem op het idee om de gangen in de Sint Pietersberg te gebruiken, om van de ene naar de andere kant van de berg te komen. Tijdens de zoektocht naar deze route via het instortingsgebied is hij zo onder de indruk gekomen van de gangenstelsels, dat hij zich de rest van zijn leven met de Limburgse mergelgrotten bezig heeft gehouden.

kalkmergel20sint20pietersberg.jpg

Voor de berglopers is de heer van Schaïk een goede bekende, meestal alleen in verband met zijn publicatie over de onder- en bovengrond van de Sint Pietersberg, vaak oneerbiedig “de dikke van Schaïk” genaamd. Dat het werk van de heer van Schaïk over de kalksteengroeven een veel groter onderzoeksgebied en veel meer publicaties dan deze “Dikke” bevat, is bij minder mensen bekend.

Hoewel het overlijden van de heer van Schaïk al een tijd in het verleden ligt, blijft zijn werk ons met de regelmaat van de klok behulpzaam. Zo ook heeft de heer van Schaïk een deel van de Scharnderberg in kaart gebracht. Deze Scharnderberg is een van de groeven die bij onze stichting in beheer is.

Toegangsbeleid Stichting

Dit artikel zal verder worden uitgewerkt.

Adobe                                                      Adobe

Handboek Groevebeheer                        Toegangsformulier

Ontstaan van de Stichting

donker20landschap20scharnderberg202.jpg

In 1979 dreigden in het Limburgse Mergelland een aantal mergelgroeven te verdwijnen, omdat het beheer van die groeven een te grote last werd voor de aansprakelijke eigenaren.

Enkele leden van de Studiegroep Onderaardse Kalksteengroeven (SOK) en van het Natuurhistorisch Genootschap in Limburg (NHGL) hebben toen geregeld dat het beheer van deze groeven tijdelijk bij het NHGL ondergebracht kon worden. Deze noodstap is toen gezet in afwachting van een betere oplossing.

Die betere oplossing kwam pas 7 groeven later, toen in 1997 besloten werd het beheer van die groeven over te zetten naar een nieuwe op te richten stichting. Deze organisatie kreeg de naam "Stichting Ir. D.C. van Schaïk" en werd in december 1997 opgericht in aanwezigheid van de heer ing. W.C.L. van Schaïk, de zoon van de naamgever.

In de jaren sinds de oprichting, heeft de stichting flink gebouwd aan een gedegen beleidsplan, financiële basis, technische ondersteuning van het beheer en uitbreiding van het aantal groeven. Deze website geeft u daarvan een overzicht.

De Stichting ir. D.C van Schaïk of, verkort, de van Schaïkstichting, en de Studiegroep Onderaardse Kalksteengroeven zijn een sterk team waarin er een duidelijke taakverdeling is:

• Van Schaïkstichting: Beheer, restauratie, rondleidingen en stabilisatie van groeven
  • De SOK: Onderzoek en voorlichting over waarden van de groeven

Deze website zal u geen uitgebreide informatie verschaffen over de geschiedenis van de groeven, lopende onderzoeken of resultaten van afgeronde onderzoeken. Voor die informatie verwijzen wij naar de website van onze zusterorganisatie Studiegroep Onderaardse Kalksteengroeven.